Bedrijfsnaam kiezen
Alles wat je moet weten over een bedrijfsnaam kiezen
De regels controleren
Als eerste is het belangrijk om de regels rondom bedrijfsnamen goed te controleren. Je wil immers niet in de problemen komen. Zo kun je je eenmanszaak bijvoorbeeld niet De Vos en Partners noemen. De naam suggereert namelijk dat er sprake is van meer dan één eigenaar, en dat is hier niet het geval. Daarnaast mag je niet zomaar leestekens en cijfers gebruiken. Je mag cijfers en de leestekens <a>strong</a>@ & + en –<a>strong</a> altijd gebruiken in je bedrijfsnaam, Speciale tekens als <a>strong</a>() ? ! * # /<a>strong</a> mag je alleen gebruiken om een letter te vervangen of als ‘woordgrap’. Verder zijn sommige beroepen en functies beschermd. Deze mag je dan ook niet zomaar in je bedrijfsnaam gebruiken. Denk hierbij aan termen zoals bank, architect, accountant, advocaat, notaris, gerechtsdeurwaarder en beroepen in de (dier)geneeskunde. Let er tot slot op dat je niet andermans naam, of die van een ander bedrijf, gebruikt of een naam die erop lijkt.
De passende bedrijfsnaam
Zodra je weet wat de regels zijn, is het tijd om de juiste bedrijfsnaam voor je onderneming te verzinnen. Houd hierbij altijd rekening met je privacy: de KvK schrijft je bedrijfsnaam altijd in bij het Handelsregister. Dit register is openbaar en dus toegankelijk voor iedereen. De gegevens van je onderneming kunnen dan dus persoonlijk naar jou leiden. Wil je dat niet hebben? Kies dan voor een verzonnen bedrijfsnaam en bijvoorbeeld niet voor je eigen naam. Denk daarnaast ook na over een eventuele toekomst over de grens. Misschien heb je niet meteen het plan om in het buitenland te opereren, maar je weet niet wat de toekomst brengt. Zoek daarom goed uit wat je bedrijfsnaam eventueel in andere talen betekent en hoe deze in andere talen klinkt. Zo voorkom je dat je een bedrijfsnaam kiest die in het Nederlands misschien prima klinkt, maar in een andere taal een ongewenste betekenis of bijklank heeft.
Check of je bedrijfsnaam echt uniek is
Je bedrijfsnaam mag dus niet te veel lijken op de naam van een ander bedrijf. Beantwoord daarom voor jezelf de volgende vragen.
- Hoe erg lijkt mijn bedrijfsnaam op die van een ander? Als je je bedrijf Kunsthandel Ajax noemt, vertelt het woord ‘kunsthandel’ wat je doet. ‘Ajax’ vertelt eigenlijk heel weinig, maar hier zal wel meer bezwaar tegen zijn. Dit werkt ook andersom. Stel je noemt je bedrijf Schildersbedrijf Nijmegen en er komt een ander bedrijf dat zichzelf Schildersbedrijf Boomsma Nijmegen, kun je hier weinig tegen doen. Toch is de naam Boomsma in dat geval een unieke toevoeging. Zorg er dus voor dat je zelf ook deze unieke toevoeging hebt.
- In welke sector zit ik?Zoek goed uit welke andere bedrijven misschien ook jouw naam hebben. Dit geldt ook voor bedrijven buiten jouw branche. Je wilt natuurlijk niet ‘Lidl Loodgieters’ heten en zo verwarring veroorzaken met de supermarktketen. Let daarnaast ook op de regio waarin je actief bent. Je wilt niet dat er verwarring is met jouw bedrijf en een bedrijf met dezelfde naam in de buurt. Heb je een webshop straks? Dan moet je nog breder kijken dan je eigen regio. Laat er daar ook op of je bedrijfsnaam als domeinnaam nog beschikbaar is.